EL TEM ESTRENA A VALÈNCIA “EL JARDÍN DE LAS HESPÉRIDES”, UN CANT A LA DONA I UN VIATGE D’ANADA I TORNADA ENTRE CULTURES

Date : 21 enero, 2022

«Todo empieza con el cuerpo de una mujer y el deseo de sentir la vida
Solamente después se instala el miedo y la codicia de poseer y dominar
La libertad y la intrepidez asustan a quienes nunca han emprendido un viaje
Pero la sangre profunda excava pacientemente el lugar de la flor que será estrella
En cada vientre se hace eco el llamado del jardín, primordial y eterno
Y a pesar de los peligros, del abandono y del cansancio.
De granos de arena y lágrimas en gotas, se inventan nuevas raíces y un otro cielo».

Julio Martín da Fonseca

unnamed

El 29 de gener es podrà veure a les 19 hores, al Teatre El Musical de València, l’espectacle El Jardín de las Hespérides, un projecte multicultural creat entre el Marroc i Espanya partint de l’imaginari femení en un viatge d’anada i tornada entre Casablanca i Valladolid. Cal destacar que a la peça hi ha tres ballarines valencianes: Paloma Calderón, Lorenza Di Calogero i Ana Lola Cosin.

Este nou projecte de la companyia Alicia Soto-Hojarasca ha obtingut, per la seua qualitat i temàtica, el segell del V Centenari de la 1a Volta al Món de Magallanes. A més, El Jardín de las Hespérides s’emmarca dins la celebració dels 25 anys de trajectòria de la companyia.

El muntatge es va estrenar el 25 de setembre passat al Teatre Calderón de Valladolid, on s’ha gestat gran part del projecte en residència artística. Després de programar-se amb gran èxit a diverses ciutats espanyoles, el passat 4 de desembre es va exhibir a Portugal dins de la Mostra Espanha, festival biennal de cultura espanyola promogut pel Ministeri de Cultura i Esport, al Centre Cultural i Congressos de Caldas da Rainha.

Què hi ha darrere de cada rostre de dona que he conegut?
Quina història hi ha darrere de cada mirada?
No importa el lloc, ni el país d’on vinguen, els jardins són iguals, hi ha inferns similars, i el paradís no està reservat per a elles, perquè són dones.

Encara que hi haja diferències de temps i èpoques, hi ha els mateixos estigmes: continua existint la diferenciació. Continua existint la menys i el més. Continua havent-hi històries similars, lluites, violència, amor, solitud i superació. Algunes són profundes i dramàtiques, simplement pel sol fet d’on una naix.

El jardín de las Hespérides és un projecte hispano-marroquí que s’ha anat desenvolupant a través d’un procés d’investigació exhaustiu i mitjançant diversos tallers realitzats amb dones marroquines i espanyoles a Casablanca i Valladolid, i que finalment ha pres forma amb la creació d’esta peça de dansa-teatre.

Un espectacle que és un cant a la dona, en un viatge d’anada i tornada entre cultures i les seues peculiaritats, i que serveix per celebrar els 25 de trajectòria de la companyia Alicia Soto-Hojarasca.

Les Hespèrides, segons la mitologia grega, eren les mèlides, nimfes que cuidaven un jardí albergat per arbres fruiters de pomes daurades que atorgaven la immortalitat. Este jardí podia estar situat al sud de la Península Ibèrica o a l’Atlas marroquina. D’ací ve el títol d’El jardín de las Hespérides.

«El nostre Jardí de les Hespèrides representa el jardí interior de les dones; de totes les dones de manera universal, dones de diferents cultures, religions, llocs i èpoques. Des del que és oníric i poèticament descrit, per mostrar el lloc que tota dona construeix per somiar, per reposar, per prendre alè, per calmar la set i construir un món íntim, que l’ajude a continuar, en altres casos a sobreviure. El jardí només existeix si es coneix la foscor. Parlar de les dones de manera universal tenint com a punt de partida l’imaginari ple de fotogrames que ens deixen les dones del Marroc. Perquè tot el que significa el Marroc connecta amb allò ancestral, amb el ritual i la tribu. Tornar a la dona és tornar a l’inici, a la font, a l’origen de la vida. I partint de la dona marroquina intentarem enderrocar murs de prejudicis sobre les diferències culturals. Recrearem el jardí partint d’un imaginari col·lectiu femení que ens mostrarà els rituals i les peculiaritats: Les dones al Hammam. Hem volgut donar la veu a diferents dones, de manera universal i atemporal, utilitzant textos de diferents escriptores, poetes i filòsofes de diferents èpoques, com els testimonis i experiències de dones marroquines, per mostrar les nostres Hespèrides: La dona somiadora. La dona enamorada. La dona resistent i lluitadora. La dona treballadora. La dona sola. La dona independent. I descriure així un jardí on hi ha presència de l’aigua, dels teixits, de les catifes, de la roba plena de color, de la pols acolorida, del COS i de la VEU. La joventut i la maduresa. Les cançons populars. Els rituals. Les olors. I compartir històries, contes entre elles i el PÚBLIC».

 

Un jardí que ha estat creat gràcies al gran treball que ha desenvolupat un equip artístic de primer nivell, format per noms com el de la pròpia Alicia Soto, creadora, coreògrafa, dramaturga i intèrpret; Julio Martín da Fonseca, que s’ha encarregat de la direcció teatral; o la gran Elisa Sanz, dissenyadora d’espai escènic i vestuari que compta amb 6 Premis Max en el seu haver -en 2020 va guanyar l’últim d’ells-, que s’ha encarregat de dissenyar tot el vestuari que veurem al projecte.

@
A %d blogueros les gusta esto: