Lagartija Nick, Xavier Bovés, Alberto Conejero, Amparanoia, Blanca Portillo i Juan Mayorga s’instal·len en el TEM el mes de febrer
Amb el nou any, s’instal·len en el TEM una selecció de noms propis estatals dels àmbits de la música, la poesia i les arts escèniques. Aquest pròxim mes de febrer, el teatre del Cabanyal-Canyamelar ha preparat un aperitiu de teatre de text, poesia escènica, música rock, cinema en viu i teatre d’objectes.
En l’àmbit musical, en la presentació del festival de poesia Vociferio, el 4 de febrer es celebrarà un concert d’aires llatins i flamencs d’Amparo Sánchez (Amparanoia), mentre que el circuit de música urbana MUV! porta el 24 al TEM al grup de fusió Ales Cesarini Cuartet i al de rock Johnny B Zero. Finalment, el 10 de febrer, els granadins Lagartija Nick rendiran tribut en el seu Homenaje a la generación del 27 a autors com Lorca, Buñuel i Val del Omar, però també al seté art de principis de segle.
En l’àmbit de les arts escèniques s’ha programat a tàndems creatius que si per separat ja són garantia de qualitat, junts són un esdeveniment cultural. Xavier Bobés i Alberto Conejero visiten el Teatre El Musical els dies 11 i 12 de febrer amb un muntatge sobre memòria històrica, i el cap de setmana següent, 17, 18 i 19 de febrer, Juan Mayorga i Blanca Portillo porten l’adaptació teatral del discurs d’ingrés en la Reial Acadèmia de l’autor madrileny.
“Presentem la programació de febrer com a avanç previ a la presentació de la temporada que es realitzarà a inicis del pròxim mes. Un avançament de propostes que marcaran aquest nou semestre de programació en el TEM on reunirem i apostarem per muntatges d’autores i autors locals i estatals amb molt de talent, així com la dansa, la poesia escènica i altres disciplines”, ha declarat el director artístic Juanma Artigot.
Memòria y silenci
En la seua primera trobada com a creadors, Xavier Bobés i Alberto Conejero signen l’espectacle El mar. Visión de unos niños que no lo han visto nunca, un dispositiu en què els objectes, els versos d’un poema i el material documental conviuen sense jerarquies.
La seua proposta conjunta és la història d’una promesa que no es va poder complir, la que va fer un mestre als seus alumnes a l’hivern de 1936. Els alumnes eren els xiquets i xiquetes de l’escola rural de Bañuelos de Bureba, un poble de la província de Burgos, que gràcies a una rudimentària impremta adquirida pel seu mestre van publicar un llibret titulat l mar. Visión de unos niños que no lo han visto nunca, que conté, “en format de vers, més que prosa, les expressions dels escolars de com s’imaginen la mar, les seues pors i els seus somnis». El mestre els va prometre que aquell mateix estiu els portaria a Catalunya a conéixer el Mediterrani, però el 25 de juliol de 1936, va ser afusellat.
Si Bobés i Conejero consoliden la seua obra en la memòria històrica, Juan Mayorga i Blanca Portillo ho han fet sobre l’essència del teatre. En el seu discurs d’ingrés a la Reial Acadèmia Espanyola, el dramaturg madrileny va estar especulant amb la fantasia que qui l’estiguera pronunciant no fora el seu autor, sinó un actor que li representara. Aqueix ensomni s’ha fet realitat teatral en la figura de Blanca Portillo, que en el muntatge Silencio es vist amb un vestit d’etiqueta per a parlar sobre el silenci en la vida i en el teatre, així com per a viatjar per silencis teatrals que ressonen en la seua memòria i en el seu cos.
“Aquesta obra s’alça sobre el dir i el callar, la veu bella i poderosa i el gest exacte, d’una actriu extraordinària. Tant de bo oferisca allò que constitueix, des dels grecs, el teatre que tots dos estimem: acció, emoció, poesia i pensament”, anhela el creador.
Trobades inspirades entre música i poesia
El Cicle de Poesia Viva de València Rimbomba acollirà el 4 de febrer la presentació del festival de poesia Vociferio, que comptarà amb una mostra d’editorials de poesia valencianes (AEPV), un parell de recitals privats i exclusius amb poetes sorpresa, la performance Sin vergüenza ajena de Julio Jara i els concerts del grup de spoken word Rey Abeja, integrat per David Delgado a la guitarra i l’electrònica i Daniel Martínez Bauzá com a poeta i freestyler, i Amparo Sánchez (Amparanoia). La cantant de Jaén presenta Hermana y cantaora, un espectacle acústic el repertori del qual uneix els dos últims treballs del seu grup amb els tres àlbums que ha gravat anteriorment en solitari. Les melodies de dues guitarres i els ritmes acompanyen la seua veu mesclant xacarera i tanguillo, son jarocho i granaïnes, blues i bolero, rumba i ranxera.
Si Rimbomba torna a portar a la ciutat les veus més representatives de la paraula viva actual, Lagartija Nick reivindica a les del passat. En la música del grup de rock la poesia determina el seu estil i la seua personalitat. Si bé la influència de la cultura pop és determinant, en el seu camí no han fet més que topar-se de cara amb Lorca, amb Buñuel o amb Val del Omar. El vendaval d’idees d’aqueixa generació de principis del segle XX impulsa la idea de la formació granadina, que no és una altra que perseguir aqueixa transcendència cultural, on no sols tracten d’arribar més lluny sinó més profund. El grup liderat per Antonio Arias rendeix tribut a aqueixa època de la mà dels autors citats, però també al cinema de principis del segle passat, no sols a creadors i creatius de l’època, sinó també al món del cinema, a l’art de capturar la llum i convertir-la en narració.
En el seu concert Homenaje a la generación del 27 combinaran la música amb una pantalla central en la qual es projectaran continguts originals amb una instal·lació de projectors de 8 mm distribuïts sobre l’escenari.
Finalment, després de tres anys inactiu, el festival MUV! Circuit de Música Urbana reactiva la seua marxa i torna a l’escena valenciana aquest febrer amb un programa de concerts dissenyat per a tots els públics. El festival es vincula cada edició amb un districte o territori urbà en el qual implanta un circuit musical. En la seua cinquena edició, recalen en el Cabanyal-Canyamelar, on el dia 24 de febrer, el TEM obrirà les seues portes per a acollir els concerts d’Ales Cesarini Cuartet, on conviuen el gust per la música impressionista, la fusió de músiques del món i ritmes mossàrabs, el jazz minimalista, el soul i el reggae, i el rock del futur de Johnny B Zero.