FormaTEM 2019/20

Imagen principal

El Teatre El Musical ofereix una programació expandida de formació en arts escèniques amb propostes per a totes les edats.

Un any més es manté i consolida la relació del TEM amb la plataforma Diàleg Obert, que tindrà com a resultat durant la temporada 2019-20 sis workshops d’una setmana de durada cadascun amb prestigiosos professionals del món de l’art en acció. El primer d’ells “Fuera de Centro”, ve de mans de Mario Montoya i Lorena Izquierdo, del 15 al 20 d’ octubre. Després arribaran BBB Johannes Diemling o Axel Dorner, entre d’altres.

FormaTEM també ofereix cursos d’octubre a juny de disciplines tan variades com ara el circ infantil, la capoeira, la música o el teatre.

Amés, van a impartir-se tallers d’especialització, com el Titelles i Marionetes, en col·laboració amb La Estrella. O el ‘Laboratori d’afinació per a creadors coreogràfics’, facilitat per Laura Kumin.

Completa la proposta formativa d’esta temporada l’experiència ‘Diàleg entre dos cossos cansats. Treballar cansa’, creada per Vicente Arlandis i amb un format d’acció-conferencia.

Diàleg Obert

'Fuera de centro'

MarioMontoya LorenaIzquierdo (2)

‘Fuera de centro’ // Performance Art // 15-20 octubre // Mario Montoya i Lorena Izquierdo // +info

PAS 'It's not the action that makes the performance'

PAS | 'Input #4'
in collaboration with FLAM in Amsterdam, Netherlands
Final presentation: DANSMAKERS

03.2016

PAS ‘It’s not the action that makes the performance’ // Performance Art // 19-24 novembre // BBB Johannes Deimling // + info

'Composición en tiempo real'

photo axel dörner

‘Composición en tiempo real’ // Experimentació Sonora // 17-22 desembre // Axel Dorner // +info

'Body Maps'

FORMATEM Natsuko Tezuka (2)

‘Body Maps’ // Performance Art // 4-09 febrero // Natsuko Tezuka // +info

'Experimentación sonora'

FORMATEM AndreaNeuman (2)

‘Experimentación sonora’ // Performance Art // 14-19 abril // Andrea Newman // +info

'PerformanceArt'

FORMATEM Elvira Santamaría (2)

‘PerformanceArt’ // Performance Art // 2-07 junio // Elvira Santamaría // +info

Tallers

Des del barri. Taller de creació teatral.

Taller de formació escènica i creació col·laborativa per a participants no professionals del teatre, que té com a finalitat la creació d’una peça escènica que es mostrarà en el marc del Festival Cabanyal Intim al maig de 2020. La temàtica triada pel festival Cabanyal Íntim ens servirà d’eix vertebrador de la creació i entorn d’ell es desenvoluparan els diferents seminaris i tallers.

OBJECTIUS
• Dotar als participants d’eines i coneixements bàsics per a la creació.
• Recolzar la creativitat com a eina de reflexió i creixement social.
• Fomentar el vincle i les relacions comunitàries.

PARTICIPANTS
Dirigit a veïnes i veïns de la ciutat amb o sense experiència artística que vulguen viure una experiència teatral comunitària i col·laborativa. Màxim 20 persones.

DATES
D’octubre a maig 2019-2020
Inici el 5 d’octubre
Finalització amb la mostra al mes de maig de 2020 dins del Festival Cabanyal Íntim.

HORARI
Dissabtes d’11 a 14 h.

DIRECCIÓ I COORDINACIÓ DE L’EXPERIÈNCIA – Isabel Caballero i Anna Albaladejo.

TALLERS FORMATIUS O SEMINARIS – Patricia Pardo, Isabel Abril, Arantxa Pastor, Anna Albaladejo i Isabel Caballero.

Punxa ací per descarregar el formulari d’inscripció

3copyright @rosasagredo.

Circ Infantil

Este taller de formació artística impartit per l’escola de circ Món Baraka permet realitzar experiències innovadores en el desenvolupament i la integració social i educativa de joves, xiquets i xiquetes. S’utilitza el circ per a treballar l’expressió en la seua més ampli sentit. Aquesta àrea d’educació artística i escènica, per la seua característica multidisciplinària, contribueix al desenvolupament i millora de diferents competències bàsiques molt importants per a una adequada integració social i educativa dels menors.

GRUP DE 4 A 6 ANYS  

HORARI – Dimarts de 17:45 h a 19.15 h de l’1 d’octubre al 25 de juny. Sala polivalent 1.

PREU- 15 euros / mes

GRUP DE 7 A 10 ANYS 

HORARI – Dimarts de 17:45 h a 19.15 h de l’1 d’octubre al 25 de juny. Sala polivalent 2

PREU- 15 euros / mes

Punxa ací per descarregar el formulari d’inscripció

Mostra 1

Capoeira

Amb el taller de capoeira es pretén augmentar la capacitat cardiorrespiratòria i la condició física dels alumnes, desenvolupar la coordinació motora i l’equilibri, augmentar l’agilitat, flexibilitat i destresa.

Amés, al ser practicada acompanyada del so d’instruments com el atabaque, pandereta i berimbau, la capoeira ajuda a desenvolupar l’expressió corporal i la presència escènica, i contribueix a les habilitats musicals (ritme, cant, instruments utilitzats en la capoeira).

HORARI – Dijous de 18 h a 19.30 h del 3 d´octubre al 27 de juny.

DIRIGIT A xiquets i adults a partir de 8 anys.

PREU – 15 euros / mes

Punxa ací per descarregar el formulari d’inscripció

Mostra Capoeira

Titelles

PROGRAMA: Es desenvolupa al llarg de 4 mesos (de febrer a maig) en dos espais: el Teatre l’Estrella del Cabanyal i en el TEM (Teatre el Musical). El curs començarà el 5 de febrer, les classes tindran 2h i mitja de durada i s’impartiran els dimecres i dijous, amb un total de 75h lectives. Hi haurà dos parts: teoría i pràctica.

DIRIGIT A: Persones majors d’edat que:
– Busqueu dedicar-se professionalment al teatre de titelles, tenint especial interès per alumnes que ja estiguen relacionats amb el sector d’alguna manera, és a dir, que vinguen del món de teatre, de les titelles o de les arts plàstiques.
Professors iprofessores que vegen en el titella un vehicle de comunicació amb la infància i vulguen aprendre a construir les seus pròpies titelles i construir històries amb elles per utilitzar-les com docent.
– Per professionals que necessiten aquest llenguatge com a eina per a teràpies de grup, …

TEORIA: Iniciem el curs amb una reflexió sobre el món del titella com a llenguatge i com a mitjà d’expressió al llarg de la història, acompanyada de bibliografia, projeccions, etc …

PRÀCTICA: Treballem diferents objectius construint i treballant amb:

  • Màscares, titelles de guant, marionetes de fil i vareta, titelles de taula.
  • Teatre d’objectes.
  • Teatre d’ombres.

Una vegada construït el material passarem a les fases de:

  • Manipulació: com utilitzar els treballs realitzats amb diferents tècniques de manipulació.
  • Dramatúrgia: creació i escriptura de textos per explicar històries.
  • Interpretació: tècniques actorals i d’iniciació al clown i posada en escena enfocada a la mostra final de curs que es realitzarà en el TEM.

HORARI: Dimecres i dijous de 18h a 21: 00h.

Les classes en febrer i març es donaran íntegrament al taller del Teatre l’Estrella. En abril combinem els dimecres al taller del Teatre l’Estrellai els dijous al TEM. En maig les classes s’impartiran íntegrament en el TEM.
Els materials i les eines seran facilitats pel Teatre l’Estrella.

PREU:75 € / mes
descarregar inscripció

INSCRIPCIONS:

Ompli el formulari d’inscripció i envia-ho a  info@teatreelmusical.es o bé presenta-en les taquilles del TEM (Pl. de l’Rosari, 3) de dimarts a diumenge de 10:00 a 14: 00h i de 16:00 a 20: 00h.

Més informació: 962085691

 

Titelles

Laboratori d’Afinació per a creadors coreogràfics conduït per Laura Kumin

Dins d’un procés de creació la paraula afinar ens remet a un procés d´aclarir els motius darrere del procés en sí i reflexionar de forma constructiva sobre el que es vol crear, per què i com. Permet conèixer més a fons les fonts d’inspiració i les eines que tenim per endinsar-nos en la creació d’una obra, en aquest cas, coreográfica. Afinar implica el desenvolupament de capacitats inherents a través de la pràctica. Afinar és també un procés d’escolta personal i grupal. Aquest Laboratori d´Afinació per coreògrafxs proposa un espai per desenvolupar aquesta escolta i aquestes capacitats en un entorn constructiu i atent al desenvolupament del potencial dels i les participants.

En el cas dels i les joves creadors, el desig d’expressar és de vegades el motor fonamental d’aquest procés. Aquesta proximitat emocional pot ser potent a l’hora de crear i interpretar, però de vegades impedeix una reflexió més rodona que té en compte altres factors importants. Treballarem junts per reconèixer i explorar alguns d’ells.

Continguts:

En aquest laboratori pràctic de 20 hores (25 hores en el cas de comptar amb més de 15 participants) treballarem sobre el desenvolupament de la llavor de una coreografia per acabar amb peces breus de 5 minuts, a través d’una experiència acompanyada que permet explorar, entre altres qüestions:

  • Punts de partida: la presa de decisions sobre temàtica.
  • Clarificació de continguts: fins a quin punt és necessari dir-ho tot, comptar vs suggerir les eines diverses al nostre abast a l’hora d’incorporar (posar en cos) i escenificar diàleg entre continguts i les eines de cos i de composición, la relació entre material coreogràfic i banda sonora l’aprenentatge com a eina i també com a límit el procés d’oferir i rebre feedback constructiu.
  • Es treballarà a partir d’una mirada constructiva i grupal sobre l’evolució de les peces.
  • Analitzarem alguns extractes de coreografies emblemàtiques per identificar, com a creadors i espectadors actius, els materials generats i la seua posada en escena.
  • També es dedicarà una sessió per compartir informació útil sobre oportunitats de programació, residències i beques per a joves creadors coreográficxs i multidisciplinaris.

Destinataris: Creadors coreogràfics (dansa contemporània, ballet contemporani, dansa espanyola i flamenc contemporani), amb un enfocament especialment pensat per a nous creadors. Encara que en principi aquest laboratori va ser pensat per a creadors que treballen dins de la dansa contemporània, els continguts són aplicables a diversos estils. El diàleg resultant pot oferir perspectives valuoses per a tothom.

Nota: Aquest laboratori està pensat per a creadors joves en expèriencia. Una vegada tancada la inscripció s’ajustaran els continguts per tenir en compte les particularitats dels i les participants.

Es demana als i les participants que porten preparat un punt de partida per a generar una obra breu (màxim 5 minuts).

Es planteja una mostra oberta de processos i un diàleg amb el públic per l´últim dia. No es tracta d’una representació sinó una invitació per conèixer els processos i dialogar de manera constructiva sobre ells.

Dates: de dimarts 18 de febrer a el dissabte 22 de febrer

Horari: de 10h a 14h

PREU: 20 EUROS

Laura Kumin es va formar com a ballarina i docent de dansa als Estats Units, amb una especialització de dansa contemporània i dansa espanyola. Va treballar amb companyies de dansa de dos estils als Estats Units i amb diverses companyies de dansa espanyola des de Madrid, on està establerta des de fa més de 30 anys.

El 1987 va ser seleccionada per a realitzar pràctiques de gestió cultural al National Endowment for the Arts a Washington, DC. Aquest mateix any va fundar junt a Margaret Jova, sota el nom de Paso a 2, el Certamen Coreogràfic de Madrid, la plataforma principal per noves creacions de dansa contemporània a Espanya. Mitjançant el certamen porta més de 30 anys acompanyant a joves creadors de dansa contemporània a Espanya, Europa, Àsia i Estats Units. Des de 2001 dirigeix el Certamen en solitari i ha augmentat les seues activitats per a incloure entre elles diversos projectes europeus, com ChoreoRoam Europe 2009-12, Performing Gender 2013-15, i Performing Gender: Dance Makes Differences 2017-19. El Certamen va celebrar la seua 33a edició al desembre de 2019.

Va ser assessora de dansa de la Comunitat de Madrid entre 1989 i 1995 i com a tal va participar en la programació de Festival Madrid en Danza. De 1997 fins a 2011 es  va encarregar de la programació de dansa al Teatre Pradillo, on va realitzar diverses produccions pròpies (5 produccions de «A Pedir de Boca» una vetllada coreogràfica i gastronòmica, i «Mapamundi: El Pasaje Interior del Coreógrafo») i va desenvolupar una programació de projectes coreogràfics de flamenc contemporani, «la otra mirada del flamenco».

És sòcia fundadora de la iniciativa europea Aerowaves i ha col·laborat com a professora especialista en el Conservatori Superior de Dansa «María de Ávila» de Madrid.

Com a catalitzadora creativa desenvolupa una tasca molt activa de mentorització i mirada externa per a creadors coreogràfics, intèrprets i gestors culturals.

Actualment col·labora com a mentora en el programa Emprende Escena, de Factoría de Industrias Creativas.

Des de 1985 treballa com a periodista independent de dansa i ha col·laborat amb nombroses publicacions, entre elles el New York Times, Dance Magazine i El Cultural. És acadèmica de l’Acadèmia d’Arts Escèniques d’Espanya i ha col·laborat com a autora en el primer volum de la història de la dansa contemporània a Espanya, editat per l’Acadèmia a finals de 2018.

Està llicenciada en filologia i literatura espanyola per la Universitat de Nova York i té un Màster en Gestió Cultural de l’ICCMU, Universidad Complutense de Madrid.

Si estàs interessat en cursar aquest taller, ompli el formulari d’inscripció que trobaràs baix i envia-ho a  info@teatreelmusical.eso bé el pots presentar en les taquilles del TEM (Pl. de l’Rosari, 3) de dimarts a diumenge de 10:00 a 14:00h i de 16:00 a 20:00h.

Punxa ací per descarregar el formulari d’inscripció

Més informació: 962 085 691

Foto taller 2018

TRABAJAR CANSA

Diàleg entre dos cossos cansats

Comissariat: Vicente Arlandis & Paula Miralles (TALLER PLAER).

 

TRABAJAR CANSA / TREBALLAR CANSA és un xicotet cicle de tres trobades en què convidem a dos persones cada dia perquè dialoguen al voltant de la feina. Les converses tindran lloc una vegada al mes, entre gener i març al Teatre el Musical de València.

Per propiciar aquestos diàlegs hem plantejat una situació molt especial. Cada convidada estarà estirada en una llitera i mentre rep un massatge i els seus cossos són pastats, estrets i friccionats conversaran entre elles. L’objectiu és provocar una situació relaxada on els cossos ocupin un lloc diferent.

Aquest segon diàleg es diu PRECARIEDAD LABORAL: La industria del calzado. Tindrà lloc el proper dissabte 22 de febrer a les 12h al Teatre el Musical. Les convidades són Eva Fernández i Aurora Sales.

Eva Fernández ha practicat l’heteronímia, Eva Fernández, evalazcanocaballer. Fes servir les paraules per produir obres culturals amb qualsevol i per voler viure. Porta anys fent autoetnografia del seu «contracte cultural». Investiga com ha funcionat en ella la conjugació obra-vida. Durant molts anys va treballar com a assalariada en educació per al desenvolupament humà, després va publicar una novel·la escrita en «nosaltres» contra el «capitalisme» en un gran grup editorial. En ambdós casos la «autorització» va violentar la seua autonomia emancipatòria. Qüestionant la potència de les seues destreses i les seyes armes, de la seua llengua tan seua, com de qualsevol. Abans de pervertir el més vital per a ella, va preferir abandonar-lo. Va aprendre la «senseautoria» treballant amb imatges i sons en les assemblees de Cinema sense Autor. Després va tornar a les paraules, la llengua, a l’oralitat, l’escriptura com a tecnologia de producció de món a l’igual que la cadena de producció del llibre. Al centre de la seua vida està no menysprear les nostres competències i facultats, fer-les servir per al que la vida requereix conjurant qualsevol contracte cultural que ens indigne.

Aurora Sales. Nascuda al 58, es cria a Bèlgica on el seu pare treballa en una mina de carbó. A la tornada a Elx a l’edat de 10 anys no és escolaritzada i als 13 anys comença a treballar d’aparadora. De 43 anys treballats, només ha cotitzat 15 a la Seguretat Social amb la qual cosa, 30 anys, tres dècades, ha estat treballant com a clandestina. Va treballar en tallers clandestins i en el seu propi domicili, quasi sempre en negre. Aurora es va casar amb 24 anys amb un de 18 anys: molt heterodox per a l’època, fins i tot per ara. Té dos fills. En el seu últim treball estable, dels últims 13 anys, comença a sentir que per l’edat com a treballadora comença a ser prescindible. Poc després i sumant els períodes cotitzats es va adonar que només tenia tres anys computats. D’aquesta manera a l’escoltar a la ministra de Treball, Fátima Báñez, convidant a la ciutadania a denunciar l’economia submergida, Aurora es llança a una batalla judicial que evidencia l’entramat d’una provincia on treballen 100.000 en negre i on el clandestinatge estructura la forma de vida.

@